آموزش اندیکاتور استوکاستیک stochestic

در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور استوکاستیک توسط جرج لین ابداع و در دهه‌ی ۵۰ میلادی در بازارهای مالی دنیا مطرح شد. فرمول این اندیکاتور به شرح زیر است:

اندیکاتور استوکاستیک

که خروجی آن عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است. این اندیکاتور به ۳ ناحیه‌ی بیشینه‌ی فروش(بین ۰ تا ۲۰ درصد)، بیشینه‌ی خرید(بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد) و منطقه میانی(بین ۲۰ تا ۸۰ درصد) تقسیم می‌شود.

ناحیه استوکاستیک

نحوه‌‌ی سیگنال یابی با ادیکاتور اندیکاتور استوکاستیک:

در این اندیکاتور یک خط میانگین متحرک ساده نیز وجود دارد که به آن خط سیگنال استوکاستیک می‌گویند و معمولا با رنگ قرمز در این اندیکاتور نمایش داده می‌شود. از تلاقی خط اصلی این اندیکاتور (که در شکل با رنگ آبی مشخص شده) با خط سیگنال آن، می‌توان سیگنال خرید یا فروش را دریافت کرد.

هرگاه این دو همدیگر را در ناحیه بیشینه فروش قطع کنند و خط اصلی استوکاستیک بالای خط سیگنال استوکاستیک قرار بگیرد و به سمت خارج این ناحیه حرکت کنند، می‌توان از آن به عنوان سیگنال خرید بهره برد.

سیگنال خرید استوکاستیک

و هرگاه خط اصلی استوکاستیک و خط سیگنال آن در ناحیه بیشینه خرید یکدیگر را قطع کنند و خط سیگنال بالای خط اصلی قرار بگیرد و به سمت خارج این ناحیه حرکت کنند، می‌توان به عنوان سیگنال فروش به آن نگاه کرد.

سیگنال فروش استوکاستیک

وقتی به بخش تنظیمات اندیکاتور استوکاستیک وارد شوید، با ۳ متغیر Smooth , D , k مواجه خواهید شد که به معانی زیر می‌باشند:

تنظیمات استوکاستیک

K : دوره تناوب استوکاستیک که معمولا بر روی عدد ۱۴ تنظیم می‌باشد.

D : دوره تناوب میانگین متحرک که معمولا بر روی عدد ۳ است.

Smooth : دوره تناوب نویزگیری استوکاستیک که معمولا بر روی عدد ۳ قرار دارد.

توضیح تنظیمات استوکاستیک

نکته پایانی در مورد اندیکاتور استوکاستیک:

از این جایی که اندیکاتور استوکاستیک یک اندیکاتور نوسان نما می‌باشد بنابراین در بازارهای به اصطلاح رنج کاربرد موثرتری دارد. به همین خاطر زمانی که این اندیکاتور را در بازارهای ترند مورد استفاده قرار می‌دهید بهتر است همواره در کنار آن از یک اندیکاتور روندنما (همانند Moving average) نیز بهره بگیرید. برای مثال اگر روند صعودی باشد و اندیکاتور استوکاستیک سیگنال فروش را نشان می‌دهد، نباید به آن اعتنا کرد و در این حالت فقط باید به سیگنال خرید آن توجه داشت. همچنین اگر روند نزولی بود نباید از سیگنال های خرید استوکاستیک استفاده کرد و فقط باید به سیگنال های فروش آن دقت داشت.