اندیکاتور adx

در تحلیل تکنیکال

AVERAGE DIRECTIONAL INDEX

 تعریف

همانگونه که می دانید معامله کردن هم سو با روند های قوی، ریسک معامله را به شدت کاهش می دهد. اندیکاتور ADX در بیشتر مواقع به ما می گوید که چه زمانی قیمت در روندی قوی قرار گرفته است. به طور خلاصه اندیکاتور ADX  میزان قدرت یک روند را به ما می گوید. معمولا” این اندیکاتور برای میانگین متحرک ۱۴ دوره ای تنظیم شده است ولی اطلاعات آن برای سایر پریود های زمانی، مثل همه اندیکاتورهای دیگر، قابل تنظیم می باشد.

کاربرد  / سیگنال

  • عدد ADX نشان دهنده قدرت روند در این اندیکاتور است که با یک خط معمولا” پر رنگ و ضخیم نشان داده
    می شود و برای هر دو روند صعودی و نزولی عددی بین ۰ و ۱۰۰ می باشد. نشانه هائی که نوع روند را برای ما مشخص می نمایند دو خط باریکتر می باشند که معمولا” نقطه چین هستند با نام
    DMI (Directional Movement Indicator) به این صورت که وقتی خط سبز (+DMI) بالای خط قرمز  (-DMI) باشد قیمت بالا می رود و هرگاه خط قرمز  (-DMI) بالای خط سبز  (+DMI) باشد قیمت پائین می رود و عدد ADX  در این میان میزان قدرت روند را نشان می دهد.

اندیکاتور adx تحلیل عدد اندیکاتور ADX  به صورت جدول زیر می باشد:

عدد اندیکاتور میزان قدرت روند
۰ تا ۲۵ روند ضعیف
۲۵ – ۵۰ روند قوی
۵۰ – ۷۵ روند خیلی قوی
۷۵ – ۱۰۰ روند به شدت قوی

 

همان گونه که در شکل زیر می بینید در شاخص اندیکاتور ADX از تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۰۸ به بالای عدد ۲۵ رسیده و جهت آن نیز به سمت بالا است که همگی نشانه روندی قوی است.

 

توضیح اندیکاتور adx

  • توضیح اندیکاتور adx 2توضیح اندیکاتور adx 3
  • جهت خط ADX نیز بسیار اهمیت دارد به این صورت که وقتی جهت این خط به سمت بالاست به معنی بالا رفتن قدرت روند بوده که نشانه همسو بودن قیمت با روند می باشد و وقتی جهت خط به سمت پائین است به معنی کاهش قدرت روند بوده که نشانه ورود قیمت به مرحله اصلاح یا تثبیت می باشد.
  • یک اشتباه مرسوم در تحلیل اندیکاتور ADX این است که گمان می شود وقتی خط این اندیکاتور رو به پائین حرکت می کند به معنی تغییر روند است در حالیکه معمولا” پائین آمدن عدد ADX به معنی تضعیف روند بوده مگر در حالتی که قیمت در انتهای روند بوده و عدد این اندیکاتور بالای ۲۵ باشد تا بتوانیم به تغییر روند بی اندیشیم.
  • قوانین واگرائی نمودارها نیز در این اندیکاتور صدق می کند به این ترتیب که وقتی قیمت مرتبا” در حال افزایش بوده و به اصطلاح دارای Higher High های متعددی می شود و بر عکس خط اندیکاتور ADX در همان مقطع زمانی در حال کاهش بوده و به اصلاح Lower High های متعدد می سازد، واگرائی اتفاق می افتد و این می تواند به احتمال زیاد جهت حرکت قیمت را هم جهت با شیب خط اتصالی Lower High ها در نمودار ADX نماید.

نکته: در زمانی که اندیکاتور ADX برای حدود بیشتر از ۳۰ کندل (بار) در تایم فریم های مختلف زیر عدد ۲۵ باشد نشانه واضح رنج بودن بازار است و در چنین حالتی به زودی تصمیم به بالا رفتن یا پائین آمدن می گیرد.