آموزش استفاده از الگوی مثلث

متقارن، افزایشی و کاهشی در تحلیل تکنیکال

الگوی مثلث متقارن

الگو های مثلثی در شرایط بلاتکلیفی قیمت بازار رخ می‌دهند و ساختاری از قیمت را نمایش می دهند که در حال متراکم شدن هست، این الگو ها معمولا ادامه دهنده هستند اما در شرایطی نیز کاملا خلاف روند عمل می‌کنند.

در الگوی مثلثی زیر تصویر سمت چپ روند را ادامه داده و در سمت راست خلاف روند تغییر جهت داده و از مثلث خارج شده است.

برای ترسیم الگوی مثلث متقارن باید قله ها را با یک خط به هم وصل کنیم و کف های قیمتی را نیز به هم متصل کنیم و حداقل دو نقطه را برای ترسیم هر ضلع مثلث باید در نظر بگیریم در حالتی که هر کف از کف بعدی ارتفاع کمتری داشته باشد و هر سقف از سقف بعدی مرتفع تر باشد این الگو پدیدار می‌گردد.

در تصویر بالا الگوی مثلث متقارن روی نمودار بیت کوین نمایش داده شده است همان طور که مشاهده می‌کنید شیب خط حمایت (ضلع پایینی مثلث) و شیب خط مقاومت (ضلع بالایی مثلث) تقریبا برابر است.

تصمیم گیری برای معامله در الگوی مثلث متقارن

برای تصمیم به خرید یا فروش در این الگو پیشنهاد می‌شود که صبر کنیم تا قیمت یکی از اضلاع مثلث را بشکند در صورت شکستن ضلع پایینی، قیمت به مقدار قاعده مثلث امکان ریزش دارد همچنین اگر ضلع بالایی مثلث و به بالا بشکند نیز امکان افزایش قیمت به مقدار قاعده مثلث محتمل می‌باشد.

الگوی مثلث متقارن

در تصویر بالا مشاهده می کنید که پس از شکستن ضلع رو به پایین در محدوده مشخص شده سیگنال فروش داده می شود و پس از آن قیمت تا قاعدع مثلث پایین می آید.

الگوی مثلث افزایشی

این الگو بیشتر در روند های صعودی دیده می شود و تفاوتی که با مثلث متقارن دارد در ضلع بالایی مثلث است که این ضلع یک خط صاف است یا دارای شیب بسیار کمی است تصویر زیر یک الگوی مثلث افزایشی را نمایش می‌دهد، همان طور که مشاهده می‌کنید در این الگو قیمت چند بار به مقاومت بر خورد می‌کند ولی هر بار کمتر از دفعه ی قبل ریزش می‌کند.

سیگنال خرید در الگوی مثلث افزایشی

هنگامی که قیمت، مثلث را رو به بالا قطع کند هنگام خرید است چرا که احتمال افزایش قیمت به مقدار قاعده مثلث وجود دارد.

الگوی مثلث کاهشی

الگوی مثلث کاهشی معمولا در شرایط نزولی حاکم بر بازار رخ می‌دهد، هنگامی این الگو رخ می‌دهد که قیمت بار ها به سطح حمایتی بر خورد نموده اما هر بار میزان کمتری به سطح مقاومتی نزدیک می‌شود. نتیجه حاصل از آن مثلثی می شود که ضلع پایینی آن همان خط مقاومت و فاقد شیب است و ضلع بالایی ان دارایی شیبی به سمت پایین است چرا که ارتفاع هر قله به مرور کاهش پیدا می‌کند.

سیگنال فروش در الگوی مثلث کاهشی

همان طور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید در صورت خروج قیمت از مثلث به سمت پایین و شکسته شدن خط مقاومت احتمال کاهش قیمت به مقدار قاعده مثلث وجود دارد بنابراین جهت جلوگیری از ضرر در این شرایط اقدام به فروش رمز ارز گرفته می‌شود.