آموزش اندیکاتور میانگین متحرک نمایی

یا EMA

میانگین متحرک نمایی یا EMA

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average) یکی از پر استفاده ترین مویینگ اورج ها بوده و ابزار مرود علاقه بسیاری از تحلیل گران تکنیکال می‌باشد. میانگین متحرک نمایی برخلاف میانگین متحرک ساده دارای وزن است و این وزن و توجه را به قیمت های جدید تر بیشتر می‌دهد بنابراین تحلیل گران با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند واکنش های بیشتری را نسبت به قیمت ها دریابند.

از میانگین متحرک نمایی در اندیکاتور های دیگر مانند مکدی نیز استفاده می‌شود و مورد استفاده ترین دوره ها برای این موینگ اورج، EMA 12 و EMA 26 می‌باشد.

در تصویر زیر خط آبی میانگین متحرک نمایی و خط زرد میانگین متحرک ساده هستند همانطور که می‌بینید در شرایط صعودی خط آبی بالاتر از خط زرد قرار گرفته و همچنین در شرایط نزولی خط آبی پایین تر از خط زرد است این به این معناست که میانگین متحرک نمایی سریع تر از میانگین متحرک ساده به قیمت ها واکنش نشان می‌دهد و در شرایطی که سیگنال های میانگین متحرک ساده با تاخیر صادر می‌شوند به نحوی که منجر به فرصت سوزی می‌شود میانگین متحرک نمایی به کار خواهد آمد.

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی

فرمول و نحوه محاسبه میانگین متحرک نمایی EMA

EMA فعلی از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

EMA فعلی = ((EMA دیروز – قیمت فعلی) x ضریب ) + EMA دیروز

روش محاسبه ضریب در فرمول

این ضریب از طریق فرمول زیر حاصل می‌شود:

(1 + طول دوره) / 2

به عنوان مثال ضریب در EMA12 برابر است با:

(1+12) / 2 = 0.1538

تشخیص روند صعودی یا نزولی از طریق میانگین متحرک نمایی EMA

هنگامی که خط EMA پایین تر از قیمت نمودار قرار گیرد بیانگر روند صعودی و در صورت قرار گیری خط EMA بالاتر از شمع های نمودار سیگنال روند نزولی داده می‌شود.

روند نزولی و صعودی در میانگین متحرک نمایی

از EMA استفاده کنیم یا SMA ؟

به صورت کلی نمی توان مطرح نمود که کدام موینگ اورج به طور کلی برتری دارد، میانگین متحرک نمایی متناسب با وزن دهی بیشتر به قیمت های جدیدتر باعث واکنش بیشتر به قیمت ها می‌شود و روند ها را سریع تر می‌تواند تشخیص دهد اما به همین میزان در تشخیص سیگنال های نادرست نیز می‌تواند سریع عمل کند و شما را دچار مشکل سازد، به صورت تجربی مشاهده شده به علت حساسیت بالاتر EMA به قیمت های اخیر استفاده از میانگین متحرک نمایی برای معامله گران در کوتاه مدت و پوزیشن های شورت ابزار مناسب تری است.