تتر رمز ارزی از دسته stablecoin هاست ، این بدان معنی است که می‌بایست همواره قیمتی ثابت داشته باشد و آن قیمت ۱ دلار آمریکاست. حال وقتی ما در کشورمان هم بخواهم تتر بخریم یا بفروشم مبنای آن برابری ریالی دلار است که این روزها حدود ۱۶ هزار تومان می‌باشد، ولی قیمت تتر در حال حاضر چیزی بالاتر از این و در حدود ۱۸ هزار تومان در زمان نگارش این مطلب است. طبق بررسی ها و اخبار شنیده شده از صرافان و فعالین این بازار دلایل زیر برای این اختلاف قیمتی بیان شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم؛
۱- بخش زیادی از تتر برای فروش در بازار ایران به صورت حواله‌ای خریداری می‌شود. حواله درهم و لیر به صورت ثابت و به صورت تمام شده امروز نزدیک به ۱۷,۸۰۰ هزینه برداشت و با حاشیه سود ۲۰۰ تومان توسط صراف‌ها به فروش می‌رسید.
۲-کمبود تتر باعث افزایش قیمت آن شده و این موضوع مختص ایران نبوده و در کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، مصر، اردن و آلمان هم در حدود ۵ درصد بالاتر از قیمت یک دلار آمریکا مبادله می‌شود. البته مشکلات تامین دلار و حواله ‌ی آن در ایران بیشتر است و به تبع آن قیمت تتر اختلاف بالاتری با دلار دارد.
۳-تحریم‌های بین‌المللی و مقررات سخت گیرانه پولی در دنیا مانع خرید تتر توسط صرافان ایرانی از سایت هایی مانند بایننس می‌شود، زیرا حجم‌های بالای خرید بسیار کنترل و رصد می‌گردند.
۴-ریزش بیت کوین در روزهای اخیر باعث شده تا فروشنده‌ی تتر در بازار کم شود و اکثرا به دنبال تبدیل بیت‌کوین به تتر هستند، در نتیجه تعداد خریداران از فروشندگان پیشی گرفته است.
۵- در روزهای اخیر با توجه به اضافه شدن نام ایران به لیست سیاه FATF امکان انتقال حواله به سایر کشورها سخت تر شده است.
۶- اکثر صرافی‌ها با توجه به شیوع کرونا در ایران یا خارج از کشور فعالیت‌های خود را محدود کرده اند و امکان ارسال حواله کمتر شده است.

همانطور که در موارد بالا اشاره شد چند دلیل اصلی ریزش قیمت بیت‌کوین و برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار تتر، شیوع ویروس کرونا و محدود شدن حواله جات ارزی از مهمترین دلایل این اختلاف قیمتی بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.